Veel betere relatie met bank dankzij overstap naar ABAB

Bij Heijdra Vleesvee werken ze hard aan een innovatief en duurzaam concept: kwalitatief mooi vlees van melkkoeien. Anita en Edwin Heijdra zijn ervan overtuigd dat dit concept gaat slagen. De bank liet zich minder snel overtuigen. Sinds de overstap naar ABAB is de relatie sterk verbeterd.

Verrassende stap

Edwin Heijdra komt uit een echte veehandelsfamilie. Vanaf zijn 16de kocht hij al dagelijks vee via de veemarkt. In 1991 startte hij zijn eigen vleesveehouderij, Heijdra Vleesvee. Samen met zijn vrouw richtte hij zich in eerste instantie op het afmesten koeien van vleesrassen. Een telefoontje in 2014 was de aanleiding voor een verrassende stap. Anita Heijdra vertelt: ‘In 2014 werden we gebeld door een zuivelcoöperatie. In het verlengde van de verduurzaming van melkveehouderijen kregen we de vraag of we konden bijdragen aan de verduurzaming van het vlees van deze koeien. Het betrof hoogproductieve melkkoeien die dus in eerste instantie gefokt waren om melk te produceren. Tot dan toe gingen die aan het eind van hun leven direct naar de slachterij om er snippervlees voor bijvoorbeeld hamburgers van te maken. Het idee was nu dat wij met deze koeien zouden zorgen voor de productie van kwalitatief hoogwaardig rundvlees. Om constante kwaliteit te waarborgen, was afmesten op een vleesveebedrijf noodzakelijk.’

Goede kwaliteit

Het resultaat was heel verrassend. De melkkoeien werden afgemest met lokaal, en dus duurzaam, voer. In vier maanden tijd groeiden ze zo’n tweehonderd kilo. Daarna gingen ze naar de slacht. Het vlees dat dit opleverde, had niet alleen een lage CO2-footprint, het was ook nog eens ontzettend lekker. Anita: ‘De kwaliteit van het vlees bleek heel erg goed. We merkten wel dat de markt overtuigd moest worden om het te kopen. Die was heel erg gericht op import: wat je van ver haalt, is lekker. Zelf geloofden we heel erg in dit concept. We hebben zoveel melkkoeien in ons land en we moeten als agrarische sector aan zoveel eisen voldoen … Wat ons betreft ben je als Nederlandse afnemer dan verplicht om zoveel mogelijk lokaal in te kopen.’

Consument moet kiezen

In eerste instantie leverde Heijdra het vlees voornamelijk aan de horeca. Opnieuw was het een telefoontje dat voor verandering zorgde. ‘In 2018 kondigde Albert Heijn in een persbericht de start van een duurzame zuivelketen aan. Ik ben direct gaan bellen en twee dagen later zat ik op het hoofdkantoor om te praten over ons melkveeconcept. In september 2020 zijn we een pilot gestart in 25 winkels. Sinds maart ligt ons vlees in 160 winkels en de komende tijd hopen we verder op te schalen. Het is daarbij van groot belang een bewustwordingsproces op gang te brengen. De consument mag natuurlijk zelf kiezen welk vlees hij koopt. Maar die keuze moet hij wel bewust kunnen maken. Ga je voor vlees uit landen waar hormoongebruik nog legaal is of kies je voor lokaal? De consument moet geïnformeerd worden.’

Relatie bank verbeterd

Bij Heijdra Vleesvee wordt hard gewerkt om het melkveeconcept te laten slagen. Maar ondertussen kreeg het bedrijf steeds meer problemen met de bank, vertelt Anita. ‘Investeren in een nieuw concept kost tijd. En dat sluit niet aan op de modellen die de bank hanteert. Dat kwam onze relatie niet ten goede. Omdat onze toenmalige boekhouder ons hierbij niet kon helpen, besloten we vorig jaar over te stappen naar ABAB. Dat klikte meteen. Samen met bedrijfsadviseur Erik van Gorp hebben we een meerjarenprognose opgesteld. Ook heeft hij ons geadviseerd hoe we het gesprek met de bank het beste konden voeren. Sindsdien is het contact sterk verbeterd.’

Kennis van de markt

Anita is heel blij met de overstap naar ABAB. ‘Je hebt gewoon een partij nodig die kennis heeft van de markt en onze sector begrijpt. En dat doet ABAB. De samenwerking verloopt heel prettig. Voor praktische boekhoudvragen kan ik altijd terecht bij Daphne Wijnen. Daarnaast is onze relatiemanager Geert Hanegraaf de spin in het web. Hij brengt ons steeds in contact met de juiste specialisten bij ABAB. Bijvoorbeeld nu we nadenken over een andere bedrijfsvorm. Verder merk je dat Geert zich echt betrokken voelt bij wat wij doen. Alles wat we vertellen onthoudt hij, tot in de kleinste details. Dan zie je dat er echt interesse is.’

Meer informatie

Wilt u meer weten over onze dienstverlening, dan kunt u contact opnemen met Geert Hanegraaf, relatiemanager, via telefoonnummer 0651352745 of stuur Geert een e-mail.