‘Sterke merken helpen melkveehouder aan stabiel toekomstperspectief’

Stabiliteit, wendbaarheid en het spreiden van risico’s zijn belangrijke voorwaarden voor de toekomstbestendigheid van iedere onderneming. Dat geldt voor u als melkveehouder én voor FrieslandCampina. Leden-melkveehouders Fokke Terpstra, Marijke Arts-Peters en Andreas Bontrup onderstrepen het belang van een breed productportfolio, met sterke merken en marktposities, voor voldoende toekomstperspectief.
‘Continuïteit is de belangrijkste reden voor mijn lidmaatschap’, vertelt biologisch melkveehouder Fokke Terpstra uit het Friese Wijnaldum. ‘Daar speelt het veelzijdige productportfolio van FrieslandCampina een belangrijke rol in. Het is een internationale onderneming, die met een groot palet aan sterke merken over de hele wereld actief is. Dit maakt de onderneming, samen met de mogelijkheid om bijzondere melkstromen te leveren, een stabiele keuze voor de lange termijn. Het gaat tenslotte om de toekomst van mijn bedrijf.’
Wereldwijde melkverwaarding
Wat houdt dat brede productportfolio precies in? Veel merken zullen de Nederlandse consument bekend in de oren klinken. In het zuivelschap van de supermarkt vind je verschillende producten van onder andere Optimel en Campina. En op het terras zie je Chocomel en Fristi op de kaart staan. Maar FrieslandCampina is óók wereldwijd actief, in meer dan 100 landen en met vestigingen in 29 landen. Deze markten met internationale merken zijn voor Nederlandse melkveehouders minder zichtbaar, maar niet minder belangrijk.
Zo is bijvoorbeeld NoyNoy het grootste zuivelmerk van Griekenland, is Frisian Flag de nummer 1 in Indonesië en kiest men in Nigeria massaal voor de zuivelproducten van Peak. Al deze merken zijn onderdeel van de onderneming. Dit zorgt voor risicospreiding, waarvan zowel FrieslandCampina als haar leden profiteren. De stabiliteit en wendbaarheid die de onderneming hiermee verkrijgt, zijn van groot belang om het beste uit de ledenmelk te halen, zowel op de korte als lange termijn.

Bouwen op een brede basis
Dat de kracht van dit brede productportfolio in de diversiteit ervan zit, weet ook melkveehouder Andreas Bontrup uit het Duitse Rees. ‘FrieslandCampina verwaardt onze melk in méér dan alleen zuivelproducten. Een deel van de melk wordt verwerkt tot belangrijke ingrediënten voor bijvoorbeeld medicijnen en kindervoeding.’
Dit soort strategische keuzes zorgen voor vertrouwen bij Andreas. ‘We zijn hiermee voorloper in de markt. Je moet in deze tijd snel kunnen schakelen en aandacht hebben voor de wensen uit de markt en maatschappij. Die capaciteit heeft FrieslandCampina.’ Als lid zien Andreas en zijn collega’s dit effect direct terug in de toonaangevende melkprijs: de onderneming betaalt hen een contante nabetaling op basis van de nettowinst.
Vol trots in de supermarkt
Dat je het diverse productaanbod van FrieslandCampina als lid overal tegenkomt, maakt melkveehoudster Marijke Arts-Peters uit Overloon trots. ‘In de supermarkt liggen zoveel mooie producten en merken van de onderneming, en dus ook van ons. Van de tompouces van de HEMA en de koffiemelk in het lokale café tot de ingrediënten die de hele wereld overgaan: het komt allemaal bij ons als melkveehouders vandaan.’
En dat biedt perspectief voor de toekomst. ‘We hebben binnen de coöperatie alles in huis om voor continuïteit te zorgen’, besluit Marijke. ‘Dat is het gezamenlijke doel dat we nastreven.’
Bent u benieuwd naar onze sterke merken? Neem voor een vrijblijvende afspraak contact met ons op via: 033-713 3000 of stuur ons een e-mail.
Of kijk op https://www.frieslandcampina.com/nl/melk-leveren/sterke-merken-en-marktposities/ voor meer informatie.